onsdag 6 april 2016

Det är på oss det beror


Sista tiden har jag mött flera som säger att de förlorat tron på demokratin.

Jag hoppas att jag har missförstått dem, för själv tycker jag att alla ska vara med och bestämma om det som angår alla. Följaktligen att ingen annan ska bestämma om det som bara angår envar. Följaktligen att bara en del av alla ska vara med och bestämma om det som bara angår den delen.

Jag är beredd att gå mycket långt för att försvara demokratin, och jag har ett hum om att vi är flera.

En favorit är ett filmklipp med Tage Erlander ur Jan Troells Sagolandet. Där förklarar han kärnan i Hjalmar Brantings budskap till de trasiga, medborgarrättslösa och försupna arbetarna i slutet av 1800-talet: ”det är på dig det beror hur framtidens samhälle ska se ut”.

Man behöver inte vara socialdemokrat för att få behagliga rysningar av sådant. Min fråga är: Kan man vara socialdemokrat utan att hålla med?

Frågan är föranledd av en intervju om regionfrågan i radion med regionrådet Ann-Marie Johansson (S). Där säger hon sig visserligen mest se nackdelar med en norrländsk storregion, men att ”allt tyder på” att det kommer bli så oavsett vad vi tycker i vår region. Utan att få chansen att tycka till i val.

Nog låter det som någon som har förlorat tron på demokratin.

Utifrån en demokratisk position är det svårt att hitta någonting som tyder på att det kommer att bli en norrländsk storregion. Inga lokala företrädare i Jämtland Härjedalen verkar tycka att det är en bra idé. De kan inte ens förklara ”fördelarna” med förslaget på ett begripligt sätt och – ärligt talat – hur skulle de kunna göra det utan att i samma andetag sälja ut sjukhuset i Östersund?

Alltsedan Sverige blev en demokrati har det dessutom varit mycket svårt för regeringen att slå ihop kommuner och landsting eller regioner mot deras egen vilja. När det inträffade – i samband med den hårdföra kommunreformen 1974 – följde hungerstrejk, ministerbyte och valförlust för regeringspartiet. Sedan dess har 13 kommuner reparerat skadan genom utbrytningar efter lokala folkomröstningar. 

En möjlighet är att Ann-Marie Johansson har svept in sig i en offerkofta: Det är upp till någon annan någon annanstans att forma vår region. I så fall har hon vänt uppochner på Hjalmar Brantings budskap. Det är en antidemokratisk position.

Själv är jag som sagt beredd att gå mycket långt för att försvara demokratin. Jag har också ett hum om att vi är fler som vill vara med och bestämma hur framtidens Jämtland och Härjedalen ska se ut.

Mattias Warg
journalist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar